Reklama
 
Blog | Filip Koubek

WhitePad BlackPad

Vycházím z jedenáctipodlažní budovy, na kterou je institut evidentně pyšný. Na ulici stojí nevídaná řada lidí, a přestože se zešeřilo, je všem vidět do tváře. Osvětluje jim je bledý svit mobilních telefonů…

Na trhu přenosných počítačů se řadu let utkávaly dva symboly.

Můj první laptop byl šedý. Ikonický zástupce škály všeho mezi bílým Applem a černým ThinkPadem. Jenže třetím symbolem nebyl. Filosofií i designem jím byly právě jen Apple a IBM.

Vraťme se ale při pohledu na frontu studentů zpět do minulosti. Tenkrát, v roce 1988, frontu tvořili krom lidí v kabátech i lidi ve spacákách a stanech. Čekalo se na favorita. Třináct let poté se fronty přes noc připomněly na Zličíně před ElectroGlobalem.

Reklama

A za dalších 12 let jsme zde, v Sydney. Řada výhradně mladých lidí čeká na prodej šesté edice eyePhonu. Oproti jejich rodičům ve frontách z minula se budou dobře bavit… dokud nevyčerpají baterii Edice5.

Co to je za gravitaci, která opět staví lidi do zástupu?

V historii evoluce počítačů spolu soupeřily PC a Mac. Oba přístupy byly v mnohém podobné a stejně tak různé. Mac symbolizovalo šťavnaté nakousnuté jablíčko s duhovou slupkou a cílil zejména na alternativně založené, mladé, kreativní, jiné… První bílý iBook G3 Snow byl uveden v roce 2001 a v jakési šachové partii reagoval na úhlavního nepřítele. Tím bylo IBM, které o devět let dříve, začalo vyrábět funkcionalistickou a industriální řadu ThinkPad. Zcela opačné přístupy na obou pólech. V historii laptopů nikdy nebyly extrémnější designy než simplicistní, zaoblený, designový a hravý Apple a technicistní, funkční, nekultivovaný a profesionální ThinkPad.

V roce 1997 pak Apple uvedl pětiletou reklamní strategii Think different.

Jako člověk zabývající se obrazem a komunikací jsem vždy měl blízko k umělcům, fotografům, střihačům anebo DTP sazečům. Hodně z nich sedávalo na skandinávském křesle nebo jezdilo Saabem, ale hlavně skoro všichni pracovali na Macu. Umožňoval taková kouzla, která jiné platformy neuměly. Tenkrát se opravdu kreativec bezpečně poznal podle jablka na počítači.

Ve frontě, o kterou při cestě večer domů málem zakopávám, ale takové lidi nevidím.

Řekl bych, že postupná změna nastala po ohromném úspěchu prvních iPodů a přijetí Applu mezi mainstreamery. Pověst strojů pro alternativce, kreativce a grafiky postupně slábla (což je ovšem obdoba osudu ThinkPadů od převzetí Lenovem před desetiletím).

Mnoho moderních společností se prezentuje hláškou o mimorámcovém myšlení či outside of the box thinking. To je určitá metafora, která hovoří o myšlení jinak, Think different. Dělat věci jinak, nezabývat se již prozkoumaným. A to je pro kreativce moc důležité.

Proč ale myslet mimo rámec? Proč se lišit jen proto, abychom se lišili? Nejdrsnější kreativci, outsideři a myslitelé zvolili jiný přístup. Think inside the box and think outside the box. Neboli myslet v rámci i mimo něj. Puristicky by se dalo říct jen ‚myslet‘. Není to něco, co ThinkPad inzeroval už tři roky po frontě na Škodu Favorit?

A není to něco, co v kilometrové frontě táhnoucí se jako noční had přes pět ulic, chybí?

 

 

POZNÁMKA

Omlouvám se za případné nepřesnosti v dataci či modelech, článek má symbolický charakter.

Foto Filip Koubek